Ρατράκ στον Τσάρκο

Απόψεις και προβληματισμοί για την κατάσταση του ορεινού περιβάλλοντος
Post Reply
pankan
Posts: 11
Joined: 24 Jan 2009 14:35

Ρατράκ στον Τσάρκο

Post by pankan »

Αγαπητοί φίλοι του Routes.gr
Επικοινωνώ μαζί σας για να σας ενημερώσω για ένα ζήτημα που με έχει ενοχλήσει αρκετά φέτος το χειμώνα.

Ανεβαίνοντας αρκετές φορές φέτος, για σκι στο χιονοδρομικό κέντρο Παρνασσού, διαπίστωσα ότι η έξοδος στο βουνό βαριών χιονοδρομικών μηχανημάτων (ρατράκ), πέρα από τα όρια του χιονοδρομικού, έχει γίνει πια καθεστώς.
Παλιότερα υπήρχε σποραδική έξοδος των ρατράκ στο βουνό. Αυτό που είδα όμως φέτος δεν έχει καμιά σχέση (ούτε ποιοτική, ούτε ποσοτική) με το παρελθόν.
Οι έξοδοι των ρατράκ είναι πια συστηματικές, προγραμματισμένες και γίνονται επί χρήμασι. Οργανώνονται τόσο από το ίδιο το χιονοδρομικό όσο και από ιδιώτες (Πάπος). Η παρουσία των ρατράκ είναι πια ολοήμερη στη περιοχή ανάμεσα στον Γεροντόβραχο, τη Λιάκουρα και τον Τσάρκο. Μια περιοχή πολύ μικρή όπως ξέρετε, η οποία ονομάζεται από τους χιονοδρόμους Όμορφες Λάκες ή Άνω Κελάρια, και είναι εκτός πυρήνα του δρυμού.
Φαντάζομαι ότι του χρόνου δεν θα υπάρχει σχολή που να μη βγάζει εποχούμενους χιονοδρόμους εκτός χιονοδρομικού.
Φυσικά δεν χρειάζεται να περιγράψω την ενόχληση από τον θόρυβο των τεράστιων μηχανημάτων που ανεβοκατεβαίνουν τις πλαγιές για να ανεβοκατεβάσουν τους χιονοδρόμους. Δεν είμαι ειδικός για να κρίνω και άλλες ζημιές που μπορεί να κάνουν στο τελευταίο ελεύθερο τμήμα του βουνού σε μεγάλο υψόμετρο. Τι γίνεται με το θόρυβο, τι γίνεται με το διώξιμο της πανίδας, τι γίνεται με τη συμπίεση του χιονιού-εδάφους;
Όπως ίσως ξέρετε τα τελευταία χρόνια γίνεται πολύ συζήτηση για επέκταση του χιονοδρομικού. Την επέκταση στο Αλοκαίτικο (Σαχάρα), την θεωρώ τελειωμένη υπόθεση, κι ας είναι μέσα στο δρυμό, άρα παράνομη. Αν και κάποιοι (το δασαρχείο τους σταμάτησαν προσωρινά, οι βάσεις των πυλώνων έχουν ήδη μπει και τα λιφτ περιμένουν πακεταρισμένα έξω από τη Φτερόλακα την επόμενη προεκλογική περίοδο, για εγκατασταθούν. Εξάλλου, χρόνια τώρα, η Σαχάρα στρώνεται κανονικά και εμφανίζεται στους χάρτες του χιονοδρομικού ως πίστα.
Θα ήταν πάντως ενδιαφέρον να μάθουμε από ποιόν και κάτω από ποιες συνθήκες αγοράστηκε το λιφτ που παραμένει στα κουτιά εδώ και δύο χρόνια, και αν υπήρχαν όλες οι απαραίτητες άδειες πριν την αγορά του. Βλέπεις η ΕΤΑ είναι δημόσια επιχείρηση και η γη στην οποία κτίζεται το αυθαίρετο είναι δημόσια. Όχι του πατέρα τους.
Ο επόμενος στόχος για επέκταση, είναι προς τη Λιάκουρα και τον Τσάρκο, την περιοχή που κινούνται φέτος τα ρατράκ δημιουργώντας τετελεσμένα.
Όλη αυτή η απαράδεκτη κατάσταση προωθείται και διαφημίζεται κατά κόρον από ένα δημόσιο υπάλληλο, τον διευθυντή του χιονοδρομικού Παναγιώτη Δρίβα. Φυσικά θεωρώ ότι τα πάντα είναι σε γνώση της υπηρεσίας του (ΕΤΑ), και ότι αυτοί έχουν την ευθύνη.
Ρίξε μια ματιά στο site του χιονοδρομικού για να καταλάβεις τι γίνεται: http://www.parnassos-ski.gr/diary/. Σε όλες τις τελευταίες φωτοενημερώσεις διαφημίζεται το ρατρακοσκί στον Τσάρκο.
Την ίδια διαφήμιση για τη νέα υπηρεσία του χιονοδρομικού κάνει ο Δρίβας και μέσα από τα δύο κυριότερα χιονοδρομικά φόρουμ, το http://forum.snowreport.gr/ και το http://www.snowclub.gr/forums/.
Όταν προσπάθησα εκεί μέσα (στα φόρουμ) να ανοίξω το θέμα, απαντώντας στα σχετικά ποστ του Δρίβα, αντιμετώπισα την αδιαφορία από τον ίδιο και την επιθετικότητα από κάποια μέλη των φόρουμ. Και φυσικά συνέχιση της διαφήμισης.
Παρόλες τις προσπάθειες μου δεν κατάφερα να βρω τίποτα στο ίντερνετ σχετικά με τους όρους λειτουργίας του χιονοδρομικού κέντρου Παρνασσού.
Και τα ερωτήματα είναι πλήθος:
Σε ποιόν ανήκει η γη; Σε ποιόν ανήκουν τα μηχανήματα; Ποια είναι τα όρια του χιονοδρομικού; Υπάρχουν όροι λειτουργίας; Υπάρχει επιχειρηματικό σχέδιο που να προβλέπει μελλοντικές επεκτάσεις και ποιές; Υπάρχει περιβαλλοντική μελέτη για την τωρινή χρήση και τις προτεινόμενες επεκτάσεις; Μπορούν τα ρατράκ να στήνουν ένα χιονοδρομικό έξω από τα όρια το χιονοδρομικού; Ποιες οι ευθύνες της ΕΤΑ; Ποιες οι ευθύνες του διευθυντή; Πως εμπλέκεται η διαχειρίστρια κοινοπραξία ΑΚΤΡΑΚ; Έχει αρμοδιότητα ο Φορέας Διαχείρισης του Εθνικού Δρυμού και αν ναι, τι κάνει; Τι γίνεται με τα όρια του δρυμού (αύξηση πυρήνα για να περιλαμβάνει τις ψηλές κορφές, τη χαράδρα της Βελίτσας κλπ, οριοθέτηση περιφέρειας); Τι κάνει το Δασαρχείο; Τι κάνει το Υπουργείο Περιβάλλοντος; Τι κάνει το Υπουργείο Τουρισμού (ΕΤΑ);
Υπάρχουν βέβαια και τα οικονομικά θέματα τα οποία όμως δευτερευόντως με νοιάζουν: Κόβονται εισιτήρια και από ποιόν; Γιατί δεν υπάρχουν στον τιμοκατάλογο του χιονοδρομικού http://www.parnassos-ski.gr/gr/prices.asp οι νέες υπηρεσίες που διαφημίζει ο διευθυντής του; Με ποιους όρους ένας ιδιώτης (Πάπος) χρησιμοποιεί τις εγκαταστάσεις του χιονοδρομικού για να οργανώσει εξορμήσεις εκτός των ορίων του χιονοδρομικού;

Καταλαβαίνω ότι μπροστά στις εκτεταμένες οικολογικές καταστροφές που ζούμε, τα παραπάνω είναι παρανυχίδα. Άντε να συγκρίνουμε τη Γκιώνα, τον Αχελώο ή τον επερχόμενο Αώο, με την βολτίτσα των ρατράκ στον Τσάρκο.
Παρόλα αυτά εμένα με ενοχλεί, και θα ήθελα να ήξερα αν μπορεί να γίνει κάτι για να σταματήσει αυτή η απαράδεκτη κατάσταση.
Χαιρετισμούς
pankan

ΥΓ. Εκτός των παραπάνω, είναι πλήθος οι φήμες που κυκλοφορούν και που αν επιβεβαιωθούν, σημαίνουν την οριστική καταστροφή τεράστιων περιοχών του βουνού. Σας παραθέτω μερικές από αυτές και ελπίζω να διαψευστούν:
1. Αληθεύει ότι έχει κατατεθεί στον Φορέα Διαχείρισης του Δρυμού, από τον Δήμο Δαύλειας, πρόταση για δημιουργία τρίτου χιονοδρομικού στην Ανατολική πλευρά του βουνού; Έτσι δημοσιεύθηκε σε τοπική εφημερίδα (εφημερίδα Παρνασσός 13-02-2010).
2. Αληθεύει ότι η ΕΤΑ σε συνεργασία με τη διαχειρίστρια κοινοπραξία ΠΑΝΤΡΑΚ και τους ξένους οίκους κατασκευής λιφτ, POMA και Doppelmayr, έχουν έτοιμες μελέτες για επεκτάσεις στη περιοχή μεταξύ Γεροντόβραχου-Λιάκουρας-Τσάρκου (Άνω Κελάρια ή Όμορφες Λάκες); Έτσι ισχυρίζεται εδώ http://forum.snowreport.gr/forum_pos...TID=18979&PN=1 κάποιος υποτιθέμενος αυτόπτης μάρτυς. Υπάρχει άδεια για τέτοια επέκταση; Ποιος πλήρωσε τη μελέτη; Ελπίζω όχι εγώ με τους φόρους μου.
3. Αληθεύει ότι ξεκινάει η αντικατάσταση της παμπάλαιας τηλεκαμπίνας (αυγό) με νέα εξαθέσια η οποία θα έχει ενδιάμεσο σταθμό στη θέση 1950 (σημερινό τερματισμό) και θα καταλήγει εκεί που καταλήγει σήμερα το λιφτ Βάκχος, κάτω από το Γεροντόβραχο, δίπλα στο εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία, στα 2250 μ.;
Πολλά μπορεί να πει κανείς εδώ.
Πρώτα απ’ όλα ότι η αλλαγή ΟΛΩΝ των παμπάλαιων λιφτ είναι «εκ των ων ουκ άνευ» για να συνεχίσει να λειτουργεί το χιονοδρομικό.
Αλλά νομίζω ότι κάπου εδώ σταματάνε τα θετικά και αρχίζουν τα ερωτήματα. Δηλαδή θα κτιστεί στα 2250 μ., κάτω από τον Γεροντόβραχο, και δίπλα στον Προφήτη Ηλία, ένα τεράστιο κτίριο για την υποδοχή της τηλεκαμπίνας; Χωρίς να είμαι ειδικός, νομίζω αυτά τα επιπλέον 1300 μέτρα λίφτ (1950-2250) θα στοιχίσουν ένα σκασμό λεφτά. Πως τα δικαιολογεί το επιχειρηματικό σχέδιο; Μήπως μια τέτοια τηλεκαμπίνα δικαιολογείται μόνο με την (απαράδεκτη) επέκταση του χιονοδρομικού στα λεγόμενα Άνω Κελάρια ή Όμορφες Λάκες;

Επίλογος: Μην εφησυχάζετε. Μη θεωρείτε ότι η λύση θα δοθεί από μόνη της εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Σας θυμίζω ότι ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται και ότι τα λεφτά είναι πολλά.
sofia
Posts: 42
Joined: 06 Feb 2008 18:12

Post by sofia »

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o
NikX
Posts: 42
Joined: 03 Nov 2008 14:52
Location: Mountains

Post by NikX »

Sofia k ligoteres "fatses" an evazes

pali to ratrack to idio 8a ekane.


cheers
Post Reply